12 December - Julkonsert

Julkonsert

Det finns vissa saker man alltid kan vänta sig från musikskolans julkonsert.

För det första, det är alltid 100% säkert att gitarrensemblen kommer spela något omåttligt tråkigt som, även om man vet exakt vilken låt det är, är omöjligt att urskilja den rätta melodin på. Det tycks heller inte ta slut. Kanske är det dags att tänka igenom låtval och arrangemang lite?

För det andra, efter första föreställningen kommer man att ha tröttnat på att lyssna på Marche Militaire spelat fyrhändigt på piano. Den är kul, ja, men inte varje år, och varje kväll. Det här är såklart bara ett problem som vi deltagande måste kämpa med, och helt ärligt så är det ganska överkomligt.

För det tredje så är det alltid någon av låtarna vi spelar där det bara känns meningslöst att spela. Årets låt hette Angels, och var ett medley av tre julsånger. Det jag spelar i den består till största del av snabba uppgångar, där jag inte har en chans att hänga med. Det jag spelar i övrigt är, eftersom det är oboestämman, så lågt att det inte finns en möjlighet att någon kan höra det.

För det fjärde så är det å andra sidan alltid någon låt som man sitter och längtar till, både för att den låter bra och för att den är rolig att spela. Detta år hette den Carol of Bells. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva den, men den tar i vilket fall som helst slut för snabbt.

För det femte, det är aldrig någon riktig överraskning. Det är samma låtar som man hört tusentals gånger förut, även om vi ibland får ett nytt arrangemang som är roligare. Men skulle det verkligen skada att ta med någon udda julsång som sticker ut?

För det sjätte så kommer jag alltid, alltid, att sitta och vilja kasta brinnande kottar på teaterbarnen som har ansvaret för presentationen. Jag är inte för glad i amatörteater, och jag klarar verkligen inte av barn, speciellt inte de som redan har kommit in i tonårsattityden. Alltså: Jag är alltings centrum. Den attityden får bara jag ha...

Men det är ytterligare en sak man alltid kan vänta sig från Västerviks musik- och kulturskolas julkonsert. Den gör en inte besviken. Det är trevligt, låtarna framförs på ett bra sätt, och det är en bra blandning av ballader och snabbare låtar, av sång och instrumentalt. Dessutom ger det alla föräldrar att få se sina barn på den stora scenen, för det är lika bra att inse fakta. De flesta kommer inte stå där igen.

Men kanske vissa.


Kommentarer
Postat av: bianca

vem vinner idol 08?

2008-12-12 @ 21:32:34
URL: http://hejbianca.blogg.se/
Postat av: Lemoncurry?

Åh, herregud vad uppenbart det är att person som kommenterat inte känner mig! Om jag på något sätt skulle engagera mig i idol skulle det vara genom att placera något explosivt i deras lokaler...

2008-12-13 @ 14:05:42
URL: http://lemoncurry.blogg.se/
Postat av: Anonym

2008-12-15 @ 20:49:34
Postat av: Anonym

Ja - mammorna sitter tårögda i publiken.

Förmodligen sitter det väl en gammal mamma till gitarrläraren där och är stolt varje konsert.

2008-12-15 @ 20:50:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0