21 December - Julen tränger på

Julen tränger på


Så nu när julen står för dörren

Tycks jag inte kunna komma ut.

Jag fastnar i glitter, bland tomtar, vid tusen tända ljus.

(Väl medveten om brandrisken)

Men glittersnaran runt min hals

Visar sig vara min vanliga inbillning.

Inget pynt har slitit sig från sin gren

(Fast var tog mina smällkarameller vägen?)

En kör av änglar sjunger

"Stilla natt, heliga natt"

Bakom mig, bakom alla ljus.

(Och jag kan inte låta bli att undra,

Var kom de egentligen ifrån?

Glömde jag att låsa dörren?)

Men när jag som mest oroar mig för brandfaran,

För inbrottet,

För det absurda i min situation,

Så öppnar sig ett fönster i vinden.

(Eller hade det varit öppet hela tiden?)

Alla de tusen ljus blåser ut

Och änglar tynar bort inför mig.

Därute smattrar himlen av raketer

Och i stillhet sjunger jag en sång jag aldrig förut har hört

"God jul, ni ensamma

Och ett gott nytt år"


Vackert ihopskrivet av mig själv


Kommentarer
Postat av: Ghazaleh

Grr, miss me? Fin dikt på tal om ditt bloggande, den är Rebecka-ig...Saknar dig, hallå..Jag saknar dig! Unge..God Jul Becka! jag vänta fortf på dig..inslagen o allt...:)

2008-12-22 @ 23:00:04
Postat av: Lemoncurry?

Miss you all the time, my love ;) Klart jag kommer som ett paket till dig, inslagen i det finaste pappret ;) någon gång... :p

2008-12-22 @ 23:15:20
URL: http://lemoncurry.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0