Neuroscience

Tillbaka i skolan igen för min del. I två veckor har jag nu läst Fysik B på komvux, och det tog inte lång tid innan jag lyckades med bedriften att bli uttråkad. Det är inte svårt, inte än, bara tråkigt.

Men samtidigt som jag beställde den läroboken så låg ytterligare en bok i min inkorg. Neuroscience: Exploring the brain. Avancerat.
Anledningen till detta är att jag snart kommer börja en kvällskurs på Uppsala universitet. När jag först hittade kursen lät det perfekt. "Hjärnan - funktioner, sjukdomar och mysterier". Sedan jag anmälde mig har jag varit lyrisk. Jag kunde inte tänka mig något roligare. Det har hållit i sig, det är inte det, men en annan känsla har börjat leta sig in i mig. En skräck.
Det började någon gång när jag fick ett brev. En beskrivning av kursen. Det var något där, ett miniprojekt och en rapport. Och ytterligare något om att läsa någon annans rapport och skriva en recension. Någonstans där insåg jag att det kommer vara fler än jag som läser kursen, och att sannoligheten att det är ett gäng tjejer i min ålder är löjligt liten...
Och så kom boken. Neuroscience: Exploring the brain. En över 800 sidor tjock inbunden bok på engelska som, när jag bläddrar i den, påminer mig om nationalencyklopedin.
Men det här ska nog gå bra..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0