På Festival

För lite mer än en vecka sen kom jag hem från Göteborg. I ett för tidigt höstväder rullade bilen in i hemstaden igen, medan jag själv kände blandningen av en kvarhängande lycka, och mina tonårsmelankolier som jag envist kopplar samman med staden. Och en småirriterande huvudvärk.
Göteborg var sommarens höjdpunkt. Göteborg med Hanna och Way Out West. En svårslagen kombination.

Way Out West betyder musik. Bra musik. Bra musik live.
Och vilken annan festival blandar så brett med stilar? Vilken annan festival har både indiepop och afrikansk folkmusik? Både gammal hederlig rock och isländsk övermelodisk-svävar-uppe-i-skyarna-på-ett-litet-moln-musik? Även inslag av hip hop, men det får man väl förlåta dem för. Det gav oss ju trots allt matpauser.

Jag tänker inte skriva något om vad jag tyckte om varje konsert. Den största och viktigaste anledningen är att jag inte orkar. Eller anser mig ha tid. Men ni ska veta att jag aldrig kommer att ändra min åsikt om att Franz Ferdinand är ett av de bästa banden någonsin.

Så här på slutet av min korta festivalredovisning tycker jag att det passar sig med ett litet tack till mitt sällskap. För det behövs en Hanna för en lyckad festival. Det behövs en glad vegiterian med lika mordisk humor som en själv, ett göteborgskt Håkan-fan att sjunga Ramlar med på vägen hem från klubben, en guide som bara visar Göteborg om natten, och en tävlingsmänniska att förlora strul-tävlingar mot. Att hon dessutom har bra musiksmak lägger sig som en stadig grund under hennes andra bra egenskaper.
Jag kommer tillbaka nästa år

Kommentarer
Postat av: Hanna

Åh, nu blir jag ju nästan rörd här! Tack, tack, tack och jag vill återgällda dessa fina rader. Ett lyckat festivalbesök kräver också en västervikare med ypperlig musiksmak, en naturvetare som likt en själv tycker om C2H5OH, som dansar som en gudinna, som avskyr dunkelidunk-skrän (kallas även hiphop) och som har en aldeles underbart skruvad humor (Ja, pandor ÄR fridlysta...skit också)

Vi ses nästa år och förhoppningsvis innan dess också!

2008-08-20 @ 16:27:52
URL: http://dethararingenblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0