Top 10 Upptäckter 2009: #5 – A Camp

Det är pinsamt att jag överhuvudtaget kan ha med A Camp på den här listan. Men nu är det så, trots att jag lyssnat på The Cardigans (som för övrigt är ett av de få band som blir bättre och bättre för varje skiva) sen… ja, åtminstone mellanstadiet, och trots att jag mycket väl har känt till A Camps existens, så har jag aldrig kommit mig för att stoppa i deras skiva i stereon (eller datorn, som det blivit). Men i början av året fick jag i alla fall deras nya skiva, Colonia, när jag fyllde år, och nu är jag fast.

 

Enligt mig så var det ett mycket smart val att börja skivan med låten The Crowning. Inte bara för att det är en bra låt, utan för att vissa låtar har något som gör att jag börjar gilla den direkt (många behöver några lyssningar innan man inser hur fantastisk de är), oftast är det bara någon mening som sätter sig i huvudet. Vilket var fallet här, då jag satte låten på repeat bara för att få höra raden ”We’re gonna party like it’s 1699”.

 

Låt nummer två på skivan är Stronger Than Jesus. Jag har förstått att det är den som spelats på radion, och som då tydligen ska vara hitten. Vilket bevisar åter igen att det nästan aldrig är de bästa låtarna som tas upp i detta medium. Jag kan inte förstå varför de (radiofolket) har valt den här låten, som visserligen är okej, men lite långsam och innehållslös (kanske hade jag tyckt att den var bättre om det inte vore för att resten av låtarna är så fantastiska), när de har en hel skiva med bra låtar att välja mellan.

 

Att jag fortfarande inte lyssnat speciellt mycket på den första skivan, med samma namn som bandet, beror delvis på lathet och delvis på att jag har uppemot 5000 låtar i mitt iTunes (varav ungefär hälften är så pass nya att de ligger i kategorin ska-lyssna-mer-på) och jag dessutom nu är stolt Spotify-användare. Men jag ska ta tag i det. Jag lovar.


Kommentarer
Postat av: Ghazaleh

Okej, Rebecka, vad har hänt med din blogg? Jag är besviken :(

2010-02-04 @ 23:18:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0