Arbetslöshet och pengar

Det har visat sig vara svårt att få jobb. Det här är ingen nyhet, jag vet, men det blir så mycket mer än någonting de tjatar om på tv när man själv har blivit en siffra i statistiken över arbetssökande. Den arbetslösa fick helt plötsligt ett ansikte, nämligen mitt eget. Tydligen ser arbetslösa ändå rätt bra ut.

Jag förstår att jag har hamnat i någon form av förnekelse då jag inte längre får panik när kvittot från bankomaten visar alldeles för lite pengar. Och detta trots att jag inte har någon inkomst (utöver mina föräldrar).
Men jag har ändå fått en helt ny syn på pengar. Tidigare såg jag det som en självklarhet att kunna gå och fika med kompisar, köpa ytterligare en klänning som jag egentligen inte behöver eller åka iväg någonstans över en helg. Nu när jag senast var nere på stan med min syster så unnade jag mig att köpa ett nystan med svart broderitråd. 18 kronor. Min stora dröm är att någon gång i framtiden ha råd att köpa en billig kaffebryggare.

Men framtiden ser ändå ljus ut, åtminstone i mina drömmar. Jag är aktiv i mitt jobbsökande, och med hjälp av arbetsförmedlingen och min jobbcoach där så ökar mina chanser betydligt. Jag har även skrivit in mig på Norrlands nation (vilket i och för sig sved i plånboken då 440 kronor försvann), och tänker mig att jag ska jobba lite där, vid sittningar och så. Vem vet, kanske kan drömmen om kaffebryggaren bli verklighet? För min del tänker jag inte ge upp!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0