Att vara ensam

Var inte oroliga. Det här kommer inte bli en text om sorgen av att vara ensam, att inte ha den där speciella någon att hålla om när det börjar bli kväll. Den här texten är inte ett sätt att avreagera mig genom att över internätet gnälla inför det fåtalet läsare jag har (hej mamma, hej pappa, hej kompisarna. Och ja, hej syster) om att jag vill träffa en kille och bli kär.

 

Min syster åkte hem till föräldrahemmet för att få studiero de senaste två veckorna, och lämnade därmed mig ensam i lägenheten. Timingen tycktes perfekt, för jag hade ju träffat en kille på valborg, som dessutom hade kommit över och hälsat på i vår lägenhet. Nu kunde jag ju umgås med honom ostört, ansåg syster, och jag kunde ju inte säga emot. Det lät som en bra plan.

 

Nu blev det aldrig att vi träffades igen. Den enda person bosatt i Uppsala som jag hörde av under den här tiden var en kille som förut var lite mer än en vän, men nu är en vän. Det känns illa på något sätt, att den enda personen utöver syster och hennes vänner är han. Är det så att det enda sättet för någon som inte pluggar att lära känna folk, är att träffas på ett annat sätt först för att sedan komma fram att ni nog bara vill vara vänner? Jag har ju lärt känna många på jobbet, men jag har inte umgåtts med någon av dem utanför Arlandas gränser.

 

Samtidigt så känns det inte så jobbigt. Jag har inte svårt för att klara mig på egen hand, och jag upptäckte plötsligt att jag inte hade något emot att åka till jobbet, för där fick jag ju min dos av umgänge. Dessutom hade jag en helg i Lund att se fram emot.

 

Angående det ämne jag i första stycket lovade att inte ta upp (lita aldrig på mig, för här kommer det ändå): Jag skulle inte ha något emot att träffa någon, en såndär speciell person som jag trivs med och verkligen vill vara med. Skulle han dyka upp så skulle jag inte tacka nej. Men jag hoppas att jag inte framstår som någon som hela tiden ältar att hon är singel, jag vill inte vara som de som måste säga hur avundssjuka de är på par när de själva är singlar. Det är oftast samma personer som när de är i ett förhållande känner ett behov av att visa upp det för omvärlden.

 

Jag kan inte förneka att jag vissa gånger när systers pojkvän kommer över känner att jag väldigt gärna skulle vilja ha någon där själv, eller när jag träffar kompisar med deras respektive. Det finns självklart dagar då jag känner mig ensam. Men jag skulle samtidigt inte kunna tänka mig att bli tillsammans med någon bara för tvåsamhetens skull. Då är jag hellre ensam.

 

Och när allt kommer omkring så är jag inte så ensam. Jag har ju som sagt min syster här (nu när hon är hemkommen igen), jag har min familj och jag har mina vänner, även om de är utspridda i landet för tillfället. Dessutom har jag en framtid framför mig som jag inte kan tro kommer bli annat än den bästa. Säg det inte till någon, men jag är egentligen en optimist.


Kommentarer
Postat av: mamma

Det är ju väl att du är en så fantastisk, intelligent och älskvärd person, så att du har trevligt sällskap även de stunder du är ensam!

Puss och välkommen hem nästa måndag :-)



2010-05-25 @ 16:38:05
Postat av: Din vän, Erik

Känner igen mig mycket i det du skriver.



Jag har ju bott ensam i ett läsår nu. Visst har jag haft en rumskamrat halva tiden, men vi kände inte varandra närmare än två grannar. Det har hänt att jag varit helt utan social kontakt i över en vecka. Det är väldigt annorlunda mot att bo med sin familj, men jag tror att man vänjer sig. Det handlar mest om att acceptera vardagen och glädjas åt de som ändå finns i ens närhet, även om de inte befinner sig särskilt nära rent fysiskt.



Man skaffar ju alltid nya vänner när man kommer till en ny plats, men i mitt fall så liknar det till stor del din situation på Arlanda. Jag umgås med klass-/kurs-kamrater i skolan, men vi träffas väldigt sällan hemma hos någon.



Angående att hitta en partner så tror jag att jag har ungefär samma ståndpunkt som du. Åtminstone är det sådan jag vill bli. Jag vill kunna nöjas med det jag har och vänta på den rätte med tålamod. Du är absolut inte ensam i att ha de tankar du har. Att stå vid sidan av när vänner och bekanta blir ihop och gör slut, om vartannat, kan skapa en känsla av utanförskap.



Sanningen är ALLTID att du ALDRIG är ensam. Du har din familj, du har dina vänner och du har, inte minst, dig själv. Dig själv ska du alltid vara stolt och nöjd över. Jag vet att jag talar för många gemensamma bekanta när jag säger att vi är många som är stolta och nöjda över dig.



Ha det så bra. Jag hoppas (läs KRÄVER) att vi träffas i sommar!

2010-05-25 @ 17:14:01
Postat av: Rebecka

Tack! Ni tänker båda så rätt, även om Erik tänker lite längre än lilla mor :)



Erik, det känns bra när någon förstår precis vad det är man försöker få fram (det verkar som att du förstått i alla fall, men kanske har jag missförstått dig?). Hoppas du har det jättebra, och nog ska det väl kunna ordnas så att man ses under sommaren :)

2010-05-26 @ 23:27:58
URL: http://lemoncurry.blogg.se/
Postat av: Erik

Det enda du behöver förstå är att jag (och alla andra) också är ensamma ibland och att man får nöjas åt det man faktiskt har.



Jag tror inte att du missförstår mig så länge jag vill bli förstådd. När jag vill säga något, och vill bli förstådd, så säger jag det rakt ut, tro mig. Man vet ju aldrig om den man pratar med hör dåligt och/eller fattar trögt. :)

2010-05-27 @ 16:33:34
Postat av: Jan-Åke

Vi är fler som tänker som Erik och Rebecka.

Mycket att känna igen sig i.

Livet är inte slut vid 20. Chansen finns och kommer.

En som har varit 26...

2010-05-31 @ 20:11:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0