Stress

Vi hade en föreläsning igår om Livsstil, stress och studieframgång. Min tanke innan var att antingen kan den här föreläsningen hjälpa eller så är det slöseri med tid. Det visade sig vara det sistnämnda.

 

De första 10 – 20 minuterna blev jag mer och mer stressad. När hon hade lagt på sin overhead med symtom som kan uppkomma vid stress kände jag hur jag fick dem, en efter en. Jag satt och lekte rastlöst med den lilla papperslappen med tips om hur man undviker stress som vi fått, och tänkte att nu skulle jag ha kunnat sitta och pluggat istället. Det skulle jag behöva. Varför stannade jag kvar?

Halvvägs in i föreläsningen insåg jag att jag fick göra det bästa av situationen. Så jag korsade armarna över bänken, la ner huvudet och somnade. Helt fri från stress.

 

Javisst, det skulle ju bli stressigare och mer läsande när man började universitet. Men det var länge sen jag var så här avslappnad när det gäller studier. Det finns många eventuella förklaringar. Det kan bero på att man till skillnad mot grundskolan och gymnasiet nu läser en kurs i taget, så att man slipper sitta och tänka på att man en uppsats att skriva i geografin när man pluggar inför biologiprovet. Kanske beror det på att jag har haft ett år ”ledigt” att slappna av, jobba ihop lite pengar och bara läsa en kurs som jag tyckte var intressant. Det kan även ha att göra med att man inte kan få mer än godkänt, vilket betyder att betygshetsen försvinner. Förmodligen är det en kombination av dessa.

 

Så från att vara den där tjejen som stressade upp sig och oroade sig för hur hon skulle hinna allt, hur hon skulle kunna få MVG i så många ämnen som möjligt, har jag blivit någon som visserligen vill klara tentorna, men inte tänker lägga mer tid än nödvändigt på att läsa. Jag har inte längre något behov av att glänsa, jag måste inte kunna mest. Vi fick tillbaka tentorna från grundkursen igår, och jag fick det bekräftat att det inte hade gjort någon skillnad om jag hade pluggat mer innan. Jag blev godkänd nu, och hade inte blivit mer än godkänd hur mycket jag än hade läst. Men genom att lägga mer tid (som jag inte ansåg mig ha under gymnasiet) på att träffa vänner, komma ut, ta en spontanresa in till Malmö, eller bara ta det lugnt och titta på Scrubs helgen innan tentan, så kan jag ge mig själv ett högre betyg än om jag pluggat mer och fått något poäng mer.

 

Det jag önskar är att jag hade fått den här synen på skola och betyg redan under gymnasiet. Speciellt med tanke på att jag inte haft någon som helst nytta av mina gymnasiebetyg, då jag glider fram på mitt högskoleprovsresultat. Om jag hade vetat det tidigare så hade jag inte panikpluggat inför prov, bara för att glömma allt veckan efter. Jag hade lagt min tid på de ämnen som intresserade mig, lagt de andra lite åt sidan, och gjort det som man har fått höra att man tydligen ska göra: Lära för livet, inte för prov. För det hade jag haft nytta av nu. Det hade varit fantastiskt skönt att komma ihåg mer från kemin och biologin nu när jag läser cellbiologi. Däremot har jag ingen nytta av att ha tragglat tyska glosor som jag nu inte har en aning om vad de betyder.

 

Guten Nacht und auf Wiedersehen.


Kommentarer
Postat av: Pappa

Att få koncentrera sig på en sak och inte plottra bort sig på 15 ämnen var min tanke också.

1976..



2010-11-05 @ 22:17:03
Postat av: Pappa

Utan den föreläsningen hade det inte blivit någon reflektion om livsstil, stress och studieframgång.



Man måste lida för konsten.

2010-11-05 @ 22:17:59
Postat av: Pappa

Auf wienerschnitzel

2010-11-05 @ 22:18:45
Postat av: Pappa

Hänger du med på Lambchop 29 november på KB?

En utflykt till till Malmö.

2010-11-05 @ 22:20:52
Postat av: Sara

http://crystalcast.blogg.se/2011/april/tavling.html



Tävla om smycken från kawaii-design.com :)

2011-04-21 @ 10:26:28
URL: http://crystalcast.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0